-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معلّم قرآن گفته است: بدون تقليد از مرجعي و بدون داشتن رساله او نماز صحيح نيست.

آيا اين حرف صحيح است؟ در صورت صحّت، از چه كسي بايد تقليد كنم؟ در صورت تهيه رساله بايد با آن چه كنم؟ ايا تقليد از مرجعي مراسم خاصي ندارد؟

خواهر گرامي! اكثر قريب به اتفاق افراد اين واحد روحاني هستند و رازدار. در اين جا غير از صداقت و راستي خبري نيست. هر چه درد دل داريد، با ما در ميان بگذاريد، كه غير از افراد اين واحد كسي از پرسشها اطلاعي ندارد.

هر مكلّفي (دختر از نُه سالگي و پسر از پانزده سالگي) بايد در احكام غير ضروري دين، يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روي دليل به دست آورد. يا از مجتهد تقليد كند؛ يعني به دستور او رفتار نمايد و يا از راه احتياط طوري به وظيفه خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلاً اگر مجتهدي عملي را حرام بداند و مجتهد ديگر حرام نداند، آن عمل را انجام ندهد و اگر مجتهدي عملي را واجب و ديگري مستحب بداند، آن را به جا آورد.(1)

بر اين اساس چون شما نه مجتهد هستيد و نه عمل به احتياط ميكنيد، بايد از مجتهدي تقليد كنيد.

از هر يك از مراجع عظامي كه جامعه محترم مدرسين معرفي كردند، يعني آيات عظام: بهجت، فاضل لنكراني، مقام معظم رهبري، وحيد خراساني، آشيخ جواد تبريزي، شُبيري زنجاني و مكارم شيرازي تقليد كنيد، از نظر شرعي منعي ندارد. اگر غير از اين هفت نفر مراجع ديگري وجود دارند، ميشود از آنها تقليد كرد.

گرفتن رساله و نگه داشتن آن لازم نيست، بلكه هر موقع از نظر شرعي مشكلي پيش بيايد ميشود از طريق روحاني محلّ و يا شخص مطّلعي رفع مشكل نمود.

تقليد از مرجع مراسم خاصي ندارد. همين اندازه نيّت كند ميخواهم از امروز مطابق دستور فلان مرجع عمل كنم، كافي ميباشد.

پي نوشتها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 13، مسئله 1.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.